FAQ

Veel gestelde vragen

Wat doet een erkend elektrotechnisch installateur precies?

Een erkend installateur ontwerpt, installeert, onderhoudt en keurt elektrische installaties volgens de geldende normen (zoals NEN 1010 en NEN 3140). Zo bent u verzekerd van veilige aansluitingen die voldoen aan eisen van netbeheerder en verzekeraar. Meer weten over ons? Klik hier.

Wat betekent het dat u ‘erkend’ bent?

Een erkenning via InstallQ of een vergelijkbare instantie toont aan dat wij aantoonbaar vakbekwaam zijn, periodiek worden gecontroleerd en werken volgens nationale veiligheidsnormen. Dit geeft u zekerheid over kwaliteit en veiligheid.

Moet mijn elektrische installatie periodiek gekeurd worden?

Ja, periodieke inspectie is aanbevolen en voor bedrijven en VvE’s verplicht onder de Arbowet. Een NEN 3140-keuring voorkomt risico’s op brand of letsel en toont aan dat uw installatie veilig gebruikt mag worden.

Wanneer is mijn groepenkast aan vervanging toe?

Signalen zijn o.a. smeltzekeringen (stoppen), ontbreken van aardlekschakelaars, te weinig groepen voor moderne verbruikers (inductie, warmtepomp, laadpaal) en verouderde of onduidelijke bedrading. Wij beoordelen dit graag ter plaatse.

Kan ik zelf een groep uitbreiden of stopcontact bijplaatsen?

Kleine werkzaamheden kunt u soms zelf doen, maar uitbreidingen aan de groepenkast, nieuwe leidingen of extra eindgroepen dient een erkend installateur uit te voeren. Zo blijft uw installatie veilig en verzekeringstechnisch gedekt.

Ik wil een verzwaring van mijn groepenkast, hoe gaat dat in zijn werk?

Bij een gewenste verzwaring beoordelen wij eerst uw huidige installatie. Dit gebeurt door een schouw op locatie of, indien mogelijk, op basis van duidelijke foto’s van de groepenkast en hoofdaansluiting.

Wanneer verzwaring technisch haalbaar is, voeren wij de noodzakelijke werkzaamheden uit, zoals het plaatsen van een 4-polige hoofdschakelaar en het aanpassen van de interne bedrading.
De officiële aanvraag voor verzwaring van de netaansluiting dient u vervolgens zelf in bij uw netbeheerder via mijnaansluiting.nl

Wij kunnen u uiteraard begeleiden bij deze aanvraag en aangeven welke specificaties nodig zijn.

Ik wil overstappen van 1-fase naar 3-fase, wat verandert er in mijn groepenkast?

Bij een overstap van 1-fase naar 3-fase (400 V) beoordelen wij eerst of uw groepenkast en bekabeling hiervoor geschikt zijn. Vaak is een schouw op locatie of beoordeling aan de hand van duidelijke foto’s voldoende om dit vast te stellen.

Tijdens de ombouw plaatsen wij een 4-polige hoofdschakelaar met tijdelijk een lusje en passen wij de interne verdeling aan zodat de belasting gelijkmatig over de drie fasen verdeeld gaat worden. Indien nodig vervangen wij de verdeler, zekeringhouders of plaatsen componenten bij als aardlekschakelaar of installatieautomaten.

De werkelijke verzwaring van de netaansluiting vraagt u hierna vervolgens zelf aan bij uw netbeheerder via mijnaansluiting.nl
Tijdens het bezoek van de netbeheerder zal de 1-fase slimme meter vervangen worden voor een 3-fase uitvoering en sluiten deze aan op de 4-polige hoofdschakelaar. Het tijdelijk lusje wordt hierbij verwijdert.

Voert u inspecties uit volgens NEN 3140 of NEN 1010?

Ja. Wij verzorgen opleverinspecties (NEN 1010) en periodieke inspecties (NEN 3140), inclusief meetrapport en desgewenst een conformiteitsverklaring.

Levert u storingsdienst of spoedservice?

Ja, binnen onze regio verhelpen wij urgente storingen zo snel mogelijk. VvE’s en klanten met onderhoudsafspraak krijgen prioriteit. Buiten kantooruren op afspraak.

Wat zijn de voordelen van LED-verlichting?

LED verbruikt tot 80% minder energie, gaat langer mee en is onderhoudsarm. Het combineert goed met aanwezigheidssensoren en slimme schakelingen voor extra besparing.

Kan mijn installatie worden uitgebreid voor zonnepanelen of laadpunten?

Meestal wel. We beoordelen eerst de capaciteit van uw installatie. Soms is een verzwaring van de hoofdaansluiting of aanpassing van de groepenkast nodig voor een veilige uitbreiding.

Wat betekent faseverdeling of belasting per fase?

Bij een 3-fasenaansluiting (400 V) wordt het vermogen verdeeld over drie fasen. Een goede verdeling voorkomt overbelasting en uitval. Wij controleren dit bij plaatsing van zonnepanelen, warmtepompen en laadstations.

Plaatst u ook laadpunten aan huis of voor VvE’s?

Ja. Wij leveren en installeren laadpunten voor particulier en zakelijk, inclusief load-balancing, meterkastaanpassing en keuring. Voor VvE’s regelen wij ook de technische voorbereiding en beheerafspraken. Meer informatie vind u op onze dienstenpagina over ‘elektrisch laden’

Werkt u ook voor VvE’s, bedrijven en vastgoedbeheerders?

Ja. Wij bieden planmatig onderhoud, NEN-inspecties, noodverlichting en prioritaire storingsopvolging. Zie ook onze pagina ‘VvE & Vastgoedbeheer’.

Welke garantie geeft u op werkzaamheden?

Standaard 2 jaar garantie op materialen en montage, tenzij anders vermeld. Fabrikanten geven vaak 5–10 jaar productgarantie op componenten.

Doet u ook klein werk (lamp aansluiten, extra stopcontact)?

Ja, ook voor kleine opdrachten kunt u bij ons terecht. U weet dan zeker dat alles veilig en correct is aangesloten.

Werkt u met slimme systemen of domotica?

Ja. We installeren o.a. Jung Home, KNX-componenten, slimme thermostaten, Home Assistant-koppelingen en energiemanagement. Zo koppelen we verlichting, verwarming, PV en laadpalen.

Wat zijn uw werkgebied en regio?

Wij werken primair in Zuidplas en omgeving: Zevenhuizen, Waddinxveen, Moerkapelle, Moordrecht, Nieuwerkerk a/d IJssel, Capelle a/d IJssel, Rotterdam en Gouda. Buiten de regio op aanvraag.

Wat kost een installateur per uur?

Ons huidige uurtarief is € 71,90 excl. btw (€ 87,00 incl. btw). We rekenen per kwartier en communiceren duidelijk over eventuele materiaalkosten. Zie ook onze pagina over onze tarieven.

Rekenen jullie voorrijkosten?

Ja, ons voorrijtarief binnen het primaire werkgebied, ook wel starttarief genoemd, bedraagt € 39,00 excl. btw (47,19 incl. btw) per bezoek. Buiten dit gebied zal reiskosten op basis van kilometervergoeding en reisuren berekend worden. Zie ook onze pagina over onze tarieven.

Hoe vraag ik een offerte aan?

Via het contactformulier, per email of telefonisch. We bespreken eerst uw wensen; voor grotere projecten plannen we een opname op locatie en ontvangt u een duidelijke offerte.

Krijg ik een conformiteitsverklaring na oplevering?

Ja, indien gewenst leveren wij een conformiteitsverklaring volgens NEN 1010/NEN 3140. Hiermee toont u aan dat het werk door een erkend installateur is uitgevoerd.

Kunt u helpen met noodverlichting en jaarlijkse tests?

Ja. Wij testen, onderhouden en vervangen noodverlichting en registreren de resultaten voor uw dossier en eventuele audits.

Bij storing, voor inplannen van onderhoud of meer informatie.

Voor elektrotechnische- loodgieters- en installatie-werkzaamheden, verwarming, ventilatie, verlichting, netwerkbekabeling en smart-living kunt u bij ons terecht. Veelal kunnen wij u al inplannen binnen twee weken! Heeft u vragen of zou u graag een prijsopgave willen ontvangen? Druk op de contactknop voor meer informatie.